Mindful Academy

Zijn met jezelf

Door: Corine Lepoutre

Het goed hebben met jezelf is niet vanzelfsprekend. Vaak willen we dat we anders zijn, dat onze situatie anders is, dromen we weg of zijn we ontevreden met de realiteit. Dat alles levert stress op of neerslachtigheid. Mindfulness geeft zicht op deze automatismen en helpt ze aan te pakken.

Mindfulness staat flink in de belangstelling, het werkt, er is veel onderzoek naar gedaan. Wat mij aan mindfulness bevalt is dat je bestudeert hoe het leven zich aan je voltrekt. Er zijn een heleboel dingen waar je zelf de hand niet in hebt en er zijn ook dingen waar je zelf niks voor hoeft te doen. Het voltrekt zich. Het weer bijvoorbeeld is een gegeven. Het is zoals het is. Heel dicht bij jezelf zijn er ook vanzelfsprekende processen. Je hart klopt, dat gebeurt gewoon. Je ademhaling gaat vanzelf. Je hoeft er niets voor te doen. De ademhaling is een levensenergie en als die in balans is en je de vibraties waarneemt leef je bewuster. Als je de waarneming van de levensenergieën voedt, dan zijn je lichaam, je geest en emoties in balans, dan ben je in de best mogelijke conditie. Deze gemoedstoestand kan je aanleren, en yoga en mindfulness zijn daarbij behulpzaam.
Alles wat er gebeurt is Leven, alles is Energie, je maakt er deel van uit en je kunt het (leren) observeren. Het gevolg is een betere balans in jezelf en een gezondere verhouding met je omgeving.


Vleugels

In een lezing van Tara Brach, één van Amerika’s belangrijkste mindfulness trainers, hoorde ik een prachtige anekdote. Over hoe in de gevangenis een man tijdens het luchten een meeuw wilde doden met een steen en een medegevangene het verijdelde door ertussen te gaan staan met de woorden: ‘Niet doen, die vogel heeft mijn vleugels’. En alle gevangenen wisten wat dat betekende. Op een bepaalde manier hebben wij allemaal die vleugels van bewustzijn en liefde, de mogelijkheid om te ontwaken en ons te bevrijden. We leven vaak in een smal perspectief, vanwege het feit dat we ons ergens slachtoffer van voelen of in een soort bewustzijnsvernauwing verkeren. Maar wij bezitten allemaal vleugels om ons te bevrijden uit de kooi. Vleugels van mindful- en heartfulness. We bezitten allemaal de mogelijkheid om met onze hersenen en spirituele capaciteit deze vleugels uit te slaan en uit benauwende overtuigingen te ‘ontsnappen’, de zogenaamde ‘limiting beliefs’ , en zo de grotere potentie van onszelf vrij baan te geven.


Her-inneren

Bij mindfulness gaan we aan de slag met hoe we onze identiteit hebben samengesteld, met waar we in geloven. Zien we onszelf als die gestreste persoon, of als teveeleisend, iemand die het nooit goed doet, of als de ‘control-freak’? Hoe zien we onszelf? Met behulp van de vleugels van mindfulness en heartfulness leren we te herinneren wie we in wezen zijn. Her-inneren, terug naar ons eigen innerlijk. Als mens hebben we de neiging onszelf kleiner te maken en onze capaciteiten geringer in te schatten dan ze in werkelijkheid zijn. Mindfulness helpt om onszelf weer in het juiste perspectief te zetten en minder te oordelen, ons minder te vergelijken met anderen, minder te piekeren over het verleden of tobben over de toekomst. Mild en vriendelijk te zijn voor onszelf.


In het nu verblijven

Het nu, het huidige moment is het fundament van ons leven. Met mindulness trainen we om met onze zintuigen het huidige moment waar te nemen. De adem, de geluiden, de lucht rondom. Aanwezig zijn met dat wat is, met gedachten, gevoelens, emoties, ze opmerken om weer terug te keren naar het huidige moment. In deze aanwezigheid ben je niet voor of tegen iets, je bent er eenvoudig. Het huidige moment leeft en daarin gaat het minder over jezelf, minder (oordeel) over ik – ik – ik en steeds meer over de eenvoud van het moment, alsof je lichter wordt, ballast van je afschudt.
Het huidige moment geeft helderheid, waardoor we in staat zijn om beter overzicht te krijgen over het leven.
In een acht weekse mindfulness training leer je vaardigheden als het herkennen van je automatische piloot, omgaan met hindernissen, bewustzijn van de ademhaling, aanwezig blijven, hoe je het beste voor jezelf kunt zorgen en het geleerde in toekomstige (stressvolle) situaties toe te passen.